Nieuwsbrief
Contactgezinnen
September
2006
Wilt u een digitale versie van deze Nieuwsbrief in PDF-format downloaden, klick dan hier
Beste mensen,
In onze Nieuwsbrief van maart dit jaar kon ik u
al melden, dat we rondom onze acties wat zaken veranderd hebben. De boodschappen
worden nu centraal ingekocht bij de Univers All organisatie (grote
supermarktketen met een vestiging in Sibiu) en daarmee hebben we een aantal
kritische aspecten opgelost. We onderhandelen rechtstreeks over de specifieke
inhoud van de tassen, en kunnen centraal een interessante korting bedingen, die
voor het overgrote deel ten goede komt aan de gezinnen (hogere waarde in
pakket).
Daarnaast kunnen we hierdoor een constante en hoge kwaliteit
afspreken, waar dat in het verleden met sommige artikelen nog wel eens mis ging.
Ook kunnen we door het formele karakter van onze afspraken (we maken elke keer
een echt contract op) bij eventuele problemen ook gemakkelijk reclameren. We
hebben ondertussen twee keer op deze manier gewerkt, en het loopt nu
langzamerhand gesmeerd. Een ander belangrijk voordeel is, dat Univers All ook
voor ons inpakt en het naar onze uitdeel locatie brengt, zodat de belasting voor
de lokale groep veel kleiner is.
Dit brengt mij op de volgende verandering die de afgelopen
maanden heeft plaatsgevonden, en dat is de samenstelling van de ondersteunende
vrijwilligers in Sibiu.Tot nu toe is Lia Oproiu ons contact geweest in Sibiu.
Zij is al jaren betrokken bij onze werkzaamheden. In haar persoonlijke situatie
zijn nogal wat veranderingen ontstaan, o.a. door het feit dat zij sinds kort
moeder is. In overleg is afgesproken dat zij terugtreedt als onze
contactpersoon. Anca Voinea neemt haar plaats in. Anca is ook een bekend
gezicht, want zij is net als Lia ook al heel lang betrokken bij de
ondersteunende groep in Sibiu. Als ons steunpunt in Sibiu helpt Anca ons bij het
versturen van de uitnodigingen, het achterhalen van verhuisde gezinnen en het
administratief afhandelen van de uitdeelactie.
Tijdens onze laatste uitdeelactie hebben we de tassen, die
zijn achtergebleven, op een paar na toch kunnen uitreiken. Verhuizing of het
niet hebben ontvangen van de uitnodiging zijn daarbij de belangrijkste redenen
voor gezinnen om hun tassen niet op te komen halen, hoewel er natuurlijk altijd
speciale gevallen overblijven. U als Nederlands gezin wordt altijd op de hoogte
gebracht als er iets bijzonders aan de hand is. Wij onderhandelen nog met
Univers All om de mogelijkheid te hebben de overgebleven tassen terug te kunnen
geven, zodat het geld ofwel aan u teruggestort kan worden dan wel doorgeschoven
naar de volgende actie.
Nieuwe gezinnen in Roemenië worden op dit moment uitsluitend
toegevoegd via Sanda Tatu, een huisarts uit een van de armste wijken in Sibiu,
Tigliari. Er is vooral in dat soort wijken nog heel veel achterstand. Toetreding
tot de EG, het zijn van culturele hoofdstad van Europa, en het opknappen van het
centrum van Sibiu maskeren deze heel reële armoede nog wel eens. Uw steun is
dus nog steeds heel hard nodig.
Er wordt ons ook regelmatig gevraagd of men niet kan doneren
zonder een koppeling aan een gezin. Dit kan vanzelfsprekend en het wordt door
een aantal van u ook gedaan. Het aantal tassen, dat we per actie uitdelen, is op
dit moment stabiel op ongeveer 700, maar we zijn zonder meer in staat om er
ongeveer 900 uit te delen. Als u familie of vrienden heeft die iets willen doen
zonder een specifieke koppeling aan een gezin is een (aftrekbare) donatie van
twee keer 27 euro per jaar heel welkom.Ten slotte zullen we tijdens de komende
actie ook voor het eerst de gezinnen in het zigeunerdorp Prislop van een
aangepast boodschappenpakket voorzien. Hiervoor kunt u ook altijd een bijdrage
leveren. Hierbij geldt juist, dat er geen contact is tussen het Nederlands gezin
en het gezin daar.
U merkt, er is volop beweging, en we gaan gewoon door met
deze acties. Vanaf deze plaats dank ik u hartelijk voor uw hulp en steun en
spreek het vertrouwen uit dat we samen de armsten in Sibiu dit steuntje in de
rug kunnen blijven geven.
Peter Groot
Voorzitter Projectgroep Contactgezinnen
Op zaterdag 25 november 2006 worden er weer boodschappentassen uitgereikt in Sibiu. De kosten van één pakket zijn wederom € 27,- u kunt dit bedrag overmaken op bankrekening nummer 38.45.25.768 ten name van SDR Contactgezinnen in Deventer. Voor meerdere pakketten maakt u vanzelfsprekend een veelvoud van € 27,- over.
Om onze administratie overzichtelijk te houden verzoeken wij
u twee dingen:
1.
Vermeld bij uw overschrijving duidelijk de naam van het gezin en het I.D.
nummer.
2.
Mocht u meer dan één gezin ondersteunen, wilt u dan voor elk gezin
apart een overschrijving maken?
Het bedrag dient uiterlijk 14 oktober bij ons binnen te zijn. Mochten wij uw betaling te laat ontvangen dan storten wij het bedrag terug op uw rekening: Uw gezin ontvangt dan geen pakket!
Brieven
U kunt ook deze keer weer brieven meegeven voor uw
Roemeens gezin. We zouden deze graag voor 12
november in ons bezit hebben. U kunt de brieven naar het bekende
postbusadres van de projectgroep sturen.
Tassenactie
mei 2006.
In mei zijn er totaal 717 pakketen
uitgereikt. Hiervan werden er ±20 niet opgehaald. Geprobeerd is deze pakketen
’s middags na de actie op de adressen te bezorgen. Uiteindelijk waren 8
pakketen niet te bezorgen, deze gezinnen waren niet meer te bereiken (het adres
was niet te vinden of ze waren verhuisd). Deze tassen hebben we afgeleverd bij
het bejaardenhuis.
|
|
Het gebeurt de laatste tijd
nog al eens dat de mensen door huurachterstand gedwongen worden om andere
woonruimte te zoeken. We kwamen er deze keer ook achter dat de Roemeense
gezinnen geen aanspreekpunt hebben waaraan ze wijzigingen kunnen doorgeven. In
de volgende Roemeense uitnodiging voor november zullen we hier aandacht aan
besteden zodat wijzigingen via een Roemeens adres en daarna per E-mail aan ons
doorgegeven kunnen worden.
Inhoud pakket:
De
pakketten die in mei zijn uitgereikt bevatten:
3 kg suiker, 3 kg meel, 2 litr olie, 1 kg rijst, 1 doosje kaas, 500 gr boter, 500 gr koffie, 1 pak pasta, 1
pot tomatenpuree, 1 kg sinaasappels, 1 blikje paté, 1 blikje champignons, 1
pak ananassap, 2 pakjes gedroogde groente, 1 pot chocoladepasta, 1 plak
chocolade, 1 stuk zeep, 1 tube tandpasta, 1 flacon afwasmiddel, 1 pakje
wasmiddel, 1 salami worst 400 gr, 1 pakje cacao, 1 pak biscuit, 2 pak koekjes,
1 plak chocola, 1 doosje bonbons en 1 liter. melk.
De totale winkelwaarde bij de
winkel waar dit samengesteld (Univers-All te Sibiu) is, was € 25,80. Zoals u
misschien is opgevallen varieert de waarde van het pakket elke keer. Dit komt
omdat tussen het moment van onderhandelen en betalen de wisselkoers wijzigt.
Indrukken
over de mei actie van de familie Meeuwsen.
Bezoek Roemenië in mei 2006
We hebben al ruim tien jaar een goed contact met “ons
gezin” in Talmaciu en sinds de communicatie met hen intensiever is geworden,
proberen we er ieder jaar een keer naar toe te gaan. Toen we dit jaar hoorden
dat de groep Contactgezinnen in mei naar Sibiu zou gaan om o.a. de
levensmiddelentassen uit te gaan reiken vonden wij dat een mooie gelegenheid om
mee te reizen en deze actie mee te kunnen maken.
Op 10 mei mooi vroeg uit de veren en gepakt en gezakt vanaf
Deventer, via Arnhem met de trein naar Düsseldorf en vandaar met Carpatair via
Timisoara naar Sibiu. Ons gezelschap bestond uit negen personen: Lenie Wijnands,
Ali en Johan van Diepen, Rieki en Arend Schiphorst van de Contactgroep en de
familie Reinders en wij als aanvullend gezelschap.
Uiteraard bezochten we de volgende dag “ons gezin” in
Talmaciu en ook daar constateerden we, dat de mensen er veel beter voor staan.
In ons gezin heeft iedereen nu werk en dat betekent met kinderen die de school
verlaten hebben en nu werk kunnen krijgen een mooie verruiming van het
gezinsbudget.
Het belangrijkste voor deze mensen is: er is werk en er is
dus inkomen. Gelukkig voor hen is het vervullen van de eerste levensbehoefte
gemakkelijker geworden en komen ze nu toe aan verbeteringen van hun woning. Ze
zijn daar heel trots op dat ze dat nu kunnen doen. Wij zijn vooral blij met ons
gezin omdat deze mensen als gezin zo’n fijne band met elkaar hebben en met de
mogelijkheden die ze krijgen heel verstandige keuzes maken.
Actie levensmiddelentassen; de voorbereiding
Op zaterdag 13 mei moest het gaan gebeuren. Wij vonden het
best spannend, omdat we gehoord hadden van de grote hoeveelheid tassen die
uitgereikt moesten gaan worden. Hoe zou dat gaan en zou het soepel gaan
verlopen? Natuurlijk wilden wij de mensen van de Contactgroep er graag bij
helpen. Om een idee te geven van de praktische uitvoering:
De levensmiddelen werden door de Contactgroep onder goede
condities gekocht bij een plaatselijke leverancier, die de pakketten ook inpakte
en afleverde. De mensen van de contactgroep hadden samen met de leverancier
geregeld dat de tassen bij de school op vrijdagmiddag werden afgeleverd.
|
|
Alle gezinnen die een pakket van de Nederlandse gevers zouden
ontvangen, hadden van de organisatie in Sibiu informatie ontvangen over het
ophalen van de pakketten, waarbij de tijden over de hele zaterdag gespreid
waren.
Uitreiking tassen
Zaterdagmorgen was het zover; natuurlijk stonden er al
ruimschoots voor de aangekondigde tijd mensen voor de poort van de school. In de
gang werd een indeling gemaakt voor de aanmelding, want mensen moesten
natuurlijk hun uitnodiging laten zien en zich ook kunnen legitimeren. Daar waren
de vrijwilligers van de Sibiu-organisatie erg druk mee en enkele keren
ontstonden er wel heftige discussies als bepaalde zaken niet bleken te kloppen,
maar het werd steeds opgelost. Als dit administratieve deel achter de rug was,
kon men zich met briefje melden bij de geïmproviseerde uitgiftebalie. Daar
bleek iedereen steeds heel erg verbaasd als er bij 1 pakket maar liefst 4 grote
gele tassen werden aangereikt. Dat werd nog leuker als mensen die 2 of zelfs 3
pakketten in ontvangst mochten nemen met 8 of zelfs 12 tassen geconfronteerd
werden. Het betekende dat we zelfs wel moesten helpen om de spullen goed in de
auto of taxi te krijgen. Sommigen gingen met alle tassen ook lopend en blij op
weg naar huis.
Het plein voor de school gaf een leuk beeld: mensen die
wegwandelden met de opvallende gele tassen.een enkele keer werden de mensen
achter de balie spontaan van blijdschap omhelsd om de goede gave.
De uitreiking verliep goed volgens plan en netjes verdeeld
over de hele dag, zodat we tegen vier uur konden afsluiten met de constatering
dat er een beperkt aantal tassen niet waren opgehaald. Dit kon met foutieve
adressen, ziekte, gebrek aan vervoer e.d. te maken hebben.
De mensen van de Contactgroep gingen dus meteen nog aan de
slag met de Sibiu-collega’s om acties te bedenken om de betrokkenen te
achterhalen. Wanneer dat niet mogelijk bleek werd de volgende dag een
alternatieve bestemming voor de tassen gezocht: een tehuis of een
verzorgings-instelling.
Na deze reis en nadat we deze tassen-actie hebben kunnen
meemaken gingen we opnieuw met een goed gevoel naar huis.
Willy en Gerard Meeuwsen
Van de penningmeester.
Op dit moment hebben zich 230 mensen aangemeld voor de
automatische incasso, met een totaal van 325 tassen.
Bij de vorige actie in mei 2006 waren er helaas nog weer een
aantal mensen die de bijdrage op de normale manier betaalden, terwijl er een
machtiging voor automatische incasso was afgegeven. Dit is natuurlijk niet de
bedoeling van de automatische incasso.
Mocht u twijfelen of u wel of niet een machtiging hebt
afgegeven, bel dan even met A. Schiphorst, telefoon 0529-481976 of informeer per
e-mail bij: a.l.schiphorst@wanadoo.nl
Het streven is ditmaal om de incasso te laten plaatsvinden in de tweede week van
oktober, waarna de afboeking van uw bank- of girorekening ongeveer een week
later zal plaatsvinden, zodat degenen die hiervan gebruik maken dit op hun bank-
of giro afschrift kunnen zien en niet ook nog eens een gewone overboeking laten
verwerken.
Mocht u zich alsnog willen opgeven voor de automatische
incasso en geen machtigingskaartje meer in uw bezit hebben dan kunt u kontakt
opnemen met Arend Schiphorst, telefoonnummer 0529-481976, of het eerder vermelde
e-mail adres.
Busreis.
Geregeld krijgen we nog de vraag of er nog een keer weer een busreis georganiseerd wordt. Dit kan alleen als er voldoende belangstelling is, hiervoor zijn 35 tot 40 personen nodig. Op dit moment is er iemand die er wel voor voelt om met Atlassib of Eurolines de reis te maken, maar die een medereiziger of medereizigers zoekt. Indien u hiervoor voelt geeft u dan even een seintje aan J. van Diepen, 0570-522588 of A. Schiphorst 0529-481976.
Informatie Contactgezinnen:
E-mail
adres:
contactgezinnen@hotmail.com
Adres: |
Telefoonnummers:
Johan van Diepen 0570-522588 Peter Groot 055-5422453 Arend Schiphorst 0529-481976 |